Sök utbildning 👉

FAQ - Språkresor

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: FAQ - Språkresor

Gymnasiebetyg
Hej!

Jag har nyligen ansökt till utbildningar i england och jag skulle nu vilja översätta mina gynasiebetyg. Då jag inte kan hitta mina betyg från gymnasiet undrar jag om ni vet vart jag kan vända mig för att få en ny kopia av betygen?

Med vanlig hälsning,

Kerstin

Hej Kerstin!

Du kan kontakta din gamla skola, de har antagligen betyget arkiverat. Beroende på när du tog studenten så har VHS dina betyg. Då är det bara att söka till universitet / högskola och dina betyg kommer upp när du lämnar ditt personnummer.

VHS har bra information om gymnasiebetyg .

Om du väljer att läsa utomlands med en förmedlare så hjälper de till med översättning av betygen.

I England finns det ett stort utbildningsutbud. Hoppas att du hittar något som du gillar!

Lycka till med utbildningen!

Mvh,
Karin

Lycka till!!

Syoväglening
Hej....

Jag skulle bara vilja veta om ni har någon som man kan prata med om utbildningar i min stad, Göteborg?

Tacksam för snabbt svar

Hej

Vi har ingen som du kan prata med då vi är en söktjänst. Men i Göteborg finns Vägledningscentrum för dig som är under 20år. Om du är det kan du kontakta dem, du finner kontaktinformation nedan.

Öppettider Vägledningscentrums Drop in
onsdagar och torsdagar kl 14.00-18.00

Skånegatan 20, vån 4. Linje 2, 6 eller 8 till hållplats Scandinavium.

Telefonnummer växeln
031-367 30 00

Om du är över 20år är mitt tips att du kontaktar dem för hjälp om vem du kan kontakta.

Vänliga hälsningar

Jenny

Stipendier
Hej!

Jag undrar om var man kan se vilka stipendier som går att söka?

MVH

Hej!

Det bästa du kan göra är att kontakta ditt lokala biblioteket där brukar de ofta ha ett flertal olika stipendieböcker. Information om stipendier kan också finnas hos t.ex. församlingar, skolor, kommuner och länsstyrelser. Internet är en annan källa till information om olika stipendier. Tips på bra stipendier kan du hitta här; Länktips utbildningslänkar

Lycka till i stipendiedjungeln!

Jenny
Informationsavdelningen Studentum AB