Sök utbildning 👉

FAQ - Fordons- och transportprogrammet (FT)

Person sitter med laptop i knät

Har du frågor om gymnasiet? Vi hjälper dig! Här kan du läsa frågor från andra besökare på gymnasium.se och våra svar på dessa. Välj ett ämne i listan nedan eller scrolla längre ner för att se de senaste frågorna och svaren.

Just nu tar vi inte emot nya frågor.

Senaste frågorna i ämnet: FAQ - Fordons- och transportprogrammet (FT)

Ingår körkort i gymnaiset?
Jag undrar om körkorts kostnaden ingår på gymnasie utbildningen till ex då jag har sökt till Alle'skolan fordon och transport inrikting lastbil

Kolla det direkt med skolan som du sökt till. Det är vanligt att Fordonsprogrammen erbjuder gratis eller åtminstone reducerat körkort.

Vänligen/ Petra,SYV

Kommer jag in på Fordons-och-transportprogrammet?
130 poäng räcker för att gå in i fordons programmet eller inte?

Sedan har alla skolor olika antagningspoäng. Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammet/gymnasieprogrammen du är intresserad av. https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.

Kan jag gå Fordons- och transportprogrammet med f i matte?
hej, jag ska ansöka till fordon transport programmet och jag riskerar F i matte. kan jag komma in med ett F i matten och endå få ta körkorten? vad är antagningspoängen? jag ligger själv på 175 merit nu

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. Så du behöver bli godkänd i matten.

Om det är så att du inte skulle bli godkänd så finns det Introduktionsprogrammen där man kan läsa upp sin gymnasiebehörighet. Många gånger kan man också börja på det program man vill gå samtidigt som man läser in de kurser man behöver. Prata med Studie-och yrkesvägledaren i din skola om de olika Introduktionsprogrammen så du får veta mer om det.

Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammet/gymnasieprogrammen du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.

Hur många år går man på FP?
Hej! Jag heter Miriam. Hur länge tar det att lära sig på fordonsprogrammet? Är det 3 eller 4 år?

Hej Miriam!

Fordonsprogrammet (FP) är en treårig utbildning precis som alla andra nationella program. Däremot är gymnasiesärskolans Fordonsprogram fyraårigt.

Vänlig hälsning
Linda på Gymnasium.se

Måste man gå om när man byter gymnasium?
Hej hej,
Jag heter Elin och undrar lite saker.
Om man går t ex fordons programmet i Värmland, ska börja 2;an nu i Augusti. Men sen vill man flytta till Dalarna och börja fordonsprogrammet i Borlänge. Måste man då börja om 1;an eller början man 2;an ändå? Och om man får börjar 2:an, kan man börja mitt i terminen då?

Om man går fordon- transport och håller på med sitt körkort genom skolan, klarat av allting och bara har skrivningen kvar, kan man då byta skola och fortfarande bara ha skrivningen kvar? Eller måste man göra om allting då?

Tack på förhand
Mvh Elin

Hejsan Elin!

Det bör inte vara några problem för dig att byta skola utan att behöva gå om något år eftersom det du vill börja samma program som du redan går. Vad jag förstår det så är inget av programmen specialgjorda? För om det är det vanliga nationella Fordonsprogrammet (FP) så innehåller programmen samma eller i princip samma ämnen.

Ta kontakt med den nya skolan som du är intresserad av och fråga, det borde som sagt vara fullt möjligt om det inte är så att deras Fordonsklass redan är full.

Angående körkortet är jag inte helt säker på vad du menar. Är det så att du endast har teori kvar så kommer inte det förändras bara för att du byter skola. Om det är så att din nuvarande skola betalar för din körskoleutbildning är det inte helt säkert att den nya skolan kommer att göra det.

Mitt tips är att du helt enkelt kontaktar den nya skolan och hör med dem om dina möjligheter!

Med vänliga hälsningar,
Sofie

Fordonsprogrammet
Hej jag är en 15 årig kille som börjar gymnasiet terminen 2008/2009 och jag undrar vilka poäng det krävs för fordonsprogrammet.

Hej

Det är lite svårt för mig att ge ett enkelt svar på denna fråga. Intagningspoängen påverkas av hur många elever som söker till ett program och vad de har för betyg. Är det många som söker ett år blir antagningspoängen högre medan den kan minska året därpå om inte lika många söker. Antagningspoängen skiljer sig även åt från skola till skola. Antagningsstatistiken ska bara ses som en fingervisning.

Exempel på intagningsgränser

Kista gymnasium 120p 2007 - 165p 2006

Norrtälje 165p 2007 - alla intagna 2006

Nacka 190p 2007 - 185p 2006

Västerås 155p 2007 ---------------

Uppsala --------------- 155p 2006

Hagaskolan, Umeå 180p 2007 ---------------

Mölledalsgymnasiet, Malmö 165p 2007 ---------------

Mitt tips är att du tar kontakt med din studie- och yrkesvägledare. Han eller hon kommer att kunna hjälpa dig på bästa sätt med dina funderingar inför gymnasiet.

Lycka till med ditt gymnasieval och hör gärna av dig igen om något är oklart eller om du har fler funderingar.

Vänliga hälsningar

Jenny

Vilka poäng det krävs för fordonsprogrammet?
Hej jag är en 15 årig kille som börjar gymnasiet terminen 2008/2009 och jag undrar vilka poäng det krävs för fordonsprogrammet?

Exempel på intagningsgränser

Kista gymnasium - 120p 2007/165p 2006